Saturday 13 October 2012

Aku dan Scene Punk/Hardcore -Part 01

Saat ini, aku baru nak habiskan bacaan buku 'Punkrock-disebalik fesyen dan muzik bising' yg aku ankat sebagai medium bacaan terbaik aku tahun ni. Artikel last skali dari Din-Roots. Aku ada gak baca 2-3 keluaran roots ni, ada yg aku beli dan ada gak yg aku pinjam dari kenkawan. best. aku suka gaya penulisan Din ni, nampak bersahaja dan tak membosankan. So, bila aku baca kisah personal diowang tentang macamana bole terjebak dengan dunia scene ni, banyak plak rasanya persamaan dengan aku..

Terdetik plak rasanya nak share tentang bagaimana aku bole terjebak dengan scene ni. Aku bermula dengan abang aku yg sulung. Masa tu dia baru habis SPM, aku plak dalam tingkatan 2-3 macam tu.. so, masa tu zaman thrash metal tengah up, Metalica konfim full set album dia ada.. pastu masuk plak morbid angel, sodom-agent orange, King Diamond, Slayer, Master dan mcm-mcm lg lah.. Pastu, arwah abang aku yg nombor plak dengan Guns & Roses, Anthrax, Nuclear Assault, dan beberapa lagi koleksi band-band rock luar dan lokal. Tapi masa tu, band favourite aku bukan rock, ataupun band2 metal ni, tapi 'Chypress Hill' latino hip hop group. Sampailah masa aku form 4 (1994), member taman aku, si Ajey promote album Nirvana- Smell Like Teen spirits. Masa tu semua sibuk belajar main gitar pasal nak main lagu nirvana. Aku jer kurang berminat nak belajar. Masa ni, Ajey kira yg paling terel main gitar dan sifu kepada beberapa kenkawan taman aku ni. Pastu, kawan sekolah aku masa tu, Baby, kenalkan aku dengan band Sex Pistol-Anarchy in the UK. Perghhh.. terus melekat. kire lagu 'Anarchy in the UK' tu dah jd lagu kebangsaan dah. hari-hari wajib nyanyi.. huhuu.

Kendian masa tu jugak band-band punk US mula meletup di pasaran, antaranya yg ngetop, band Green Day-Dookie arr.. sampai masuk tv dia punyer promotion. Pastu, Offspring plak masuk line dan beberapa lagi band yg aku dah x berapa nak ingat dah. Masa ni, aku dah pandai kumpul duit belanja sekolah dan beli kaset bila dah ckup budget. Masa tu, harga kaset rm10.50. Port kedai favourite aku masa tu, kedai untie kt Wisma Punca Emas, tingkat 2 kat corner sebelah escelator. Wisma Punca Emas masa tu port paling sempoi dan heaven bg waghih-waghih. Selain lepak kedai kaset untie, port bebudak scene masa tu, Kodai Sopan. Kat situ, aku mula kenal psal gigs melalui flyer-flyer yg banyak ditampal di depan cermin kodai Sopan ni. Masa tu, aku kenal Imam-seasonal abyss jer.. dia byk citer psal gigs scene ni. Sampai pernah hampir terjebak nak join rombongan gigs ke Ipoh psal ada band dari Seremban yg join masa tu. Walaubagaimanapun, terpaksa kensel last minit bila dapat tahu terpaksa balik lewat psal gigs habis lewat dan tak tahu nak bagi alasan apa kat mak bapak. Masa tu, jiwa tak begitu punk sangat lagi.

Kaset band local yg aku beli, kompilasi 'Circle of Friends' memang terbaik. Baby(shahril Izwan) gak yg promote kat aku kaset tu. Pastu barulah aku mula beli kaset Carburator Dung, The Pilgrims, Saturnine, FTG, dan banyak lagi.. Masa ni aku tak jumpa lg zine, newsletter ni semua. Yang aku tau, Blasting Concept yg Joe Kidd tulis kat paper The Sun, setiap hari rabu. Kat situ aku tahu wujudnya zine-zine punkhardcore. Memang slow skit, psal kebanyakan member-member lepak aku masa tu, tak into scene sangat. Mre pada takat layan dengar gitu-gitu jer, so aku pun terjebak macam diowang gak. Tak tahu punca nak carik sumber-sumber berkaitan untuk buat rujukan psal scene.

Okeylah, ckup sampai sini dlu. mata aku sudah ada tanda2 sedikit rabak. tak tido lagi sejak bangun subuh td. layan jogging kt taman tasik pastu sambung layan nasik lemak ikan sembilang plak kat kampung aku, Lenggeng. So, jam dah tunjuk 1.43pm ni, better aku stop dlu, solat Zuhur dan istirehat. ;p

No comments:

Post a Comment